Kuhu auto kukub?

Kogemus:

  • Kasutame viskekeha liikumise seaduseid, impulsi jäävuse seadust ja energia jäävuse seadust praktilise ülesande lahendamisel.
  • Näeme, kuidas oma tulemuste mõõtemääramatuste hindamine võib olla vägagi oluline, lausa eluliselt oluline. 

Väljakutse

NB Tegum on jätkuvalt arenduses, aga ideest on ehk võimalik juba aru saada. 

Seda teemat on kindlasti võimalik esitada mänguliselt või võistlusena. Kuna idee on mitte lubada proovihüppeid, peavad õpilased/tudengid päriselt rakendama oma füüsikateadmisi, ka tervet mõistust, et parim tulemus saavutada.

Teemat annab lihtsustada, kui jätta välja kaudmõõtmiste mõõtemääramatuse hindamine. Sest arusaamise tõenäosusest, millega auto purki tabab, annavad ikkagi eelkõige korduskatsed (auto kiirused varieeruvad katsest katsesse üsna olulisel määral). Teine võimalik lihtsustus on lõppvalemite ette andmine.

Niisiis ... 

Üle laua serva

Gravitatsiooniväljas liikuv viskekeha on gümnaasiumi II kursuse teema. Nii et idee poolest võiks töölehtedes põhitõdede meenutamine olla piisav, et asjaga tegeleda. Ja põhitõed on allpool ka meenutatud. Seda küll, et seal on mõndagi sellist, mida tegelikult vaja ei lähe. Aga oskus infot selekteerida on samuti midagi, mida tasub harjutada. 

Arvutame, kui kaugele lendab hooga üle laua serva sõitev auto

Arvutame, kui kaugele lendab hooga üle laua serva sõitev auto

Siit tuleb mõõtemääramatuse hindamise tööleht. Seda tuleks kasutada juhul, kui õpilased/tudengid peaksid päeva lõpuks mõõtemääramatust hindama õppima. Kui ei, siis tuleks piirduda korduskatsete ja sealt A-tüüpi mõõtemääramatuse hindamisega allpool ning järgneva töölehe võiks välja lülitada.

Tööleht vajab täiendamist ja parandamist

Hindame mõõtemääramatust

Hindame sellise rehkendusega saadud tulemuse mõõtemääramatust

Teooria

Niisiis, eduka lõppkatse eelduseks on auto kiiruse võimalikult täpne määramine, kui see stardiplatvormilt välja paiskub. Õpilastel ei ole vahendeid selleks, et kiirust otse mõõta. Kui keegi prooviks seda teha stopperiga, siis heaga see ei lõpe - kiirus on suur, aega ei õnnestu täpselt mõõta, pealegi liikumine mööda misiganes pinda on paratamatult aeglustuv. Nii et tuleb olla nutikam.

Näeme kahte arutluskäiku eesmärgi saavutamiseks.

  1. Üks on kiiruse arvutamine impulsi jäävuse seaduse kaudu, kus stardiplatvorm kinnitatakse vankri külge ja katses paiskub auto ühele, vanker stardiplatvormiga teisele poole. Auto kiirus lõppkatses järeldub siis energia jäävuse seadusest.
  2. Teine variant on arvutada auto kiirus stardiplatvormi tagasilöögi energiast, kui kinnitamata stardiplatvorm hakkab libisema ja on teada hõõrdejõud stardiplatvormi ja aluspinna vahel.

Teine variant on veel läbi katsetamata. 

Nii impulsi jäävuse seadus kui ka mehaanilise energia jäävuse seadus on gümnaasiumi dünaamika kursuse teemad. 

Sissejuhatavas töölehes näitame katseseadet ja palume õpilastel meenutada, mida nad asjast õigupoolest mäletavad. Kui vastustest selgub, et neid tuleks järele aidata, siis tuleks seda arvatavasti ka teha.

Mida ja kuidas mõõta?

Mida ja kuidas mõõta?

Siin tuleb valemi impulsi jäävuse seadus, mehaanilise energia jäävuse seadus ja katset kirjeldava valemi tuletamine - saame valemi, mis lubab arvutada stardiseadmest välja paiskunud auto kiiruse, kui on teada stardiseadme külge kinnitatud vankri kiirus. Ka siin võib kaaluda varianti, et valemid antakse õpilastele ette. Sel korral läheb fookus rohkem katsetamisele, loodetavasti siis ka tähelepanelikumale katsetamisele.

Kui on teada auto algkiirus, siis saab selle järgi arvutada, kuhu tuleks panna tops, et auto sinna sisse kukuks. Selliste lõppvalemite välja kirjutamine on füüsikas ilus komme. Jällegi lihtsamas versioonis võiks lõppvalemi õpilastele ette anda.

Arvutame lennukauguse

Arvutame lennukauguse

Teine mõõtemääramatuse hindamise harjutus. Selline tegutsemisjuhis on tegelikult praktikas kasulik, nii et ehk ei tasukski seda karta. Siiski, selle mõtteni jõudmiseks peaks teemaga eelnevalt tuttav olema. Nii et, jällegi võib vahele jätta. 

Mõõtemääramatus

Mõõtemääramatus

Praktika

Esimene katse - vankri kiiruse määramine, kui sellele kinnitatud stardiplatvorm auto endast eemale paisanud - on heaks tulemuseks kriitilise tähtsusega. Õpilased tuleb juhtida mõttele, et äkki stardiplatvormist välja paiskuva auto kiirus muutub katsest katsesse ja kui nii, siis peaks sellega kuidagi arvestama? 

Kindlasti on võimalik mõõdetavale suurusele, vankri kiirusele, anda B-tüüpi mõõtemääramatuse hinnang. Aga see hinnang tuleb liiga optimistlik, ca , mis ca hüppe korral annab ca täpsuse. Samas stardiplatvormist välja paiskuva auto kiirus võib varieeruda kuni .

 A-tüüpi mõõtemääramatuse hindamisel tuleks teha minimaalselt korduskatset. Pärast nende katsete tegemist leiame eeldatava auto kukkumiskauguse varieeruvuse.

Kui katset ei ole võimalik ise läbi viia, siis võib kasutada eelsalvestatud katseid ning analüüsida nende tulemusi.

[£[307135]]

Mõõdame ka teised katse parameetrid, nendega ei ole suurt muret. Kui kasutatakse eelsalvestatud katseid, tuleb lähtuda fotodest ja lugeda sealt tarvilikud mõõdised.

Mõõdame parameetrid

Mõõdame parameetrid

Paneme andmed valemisse. Arvutame.

Arvutame topsi asukoha

Arvutame topsi asukoha

Milline peaks olema topsi kuju ja suurus, et auto sinna 100% kindlusega sisse kukuks. Aga kui võtta risk ja leppida tabamistõenäosusega? 

Õige suurusega tops

Õige suurusega tops

Kriitiline katse

Reaalses meeskondade võistluses tuleks kriitilise katse tegemine ka võistlusena välja mängida. Meeskonnad vaatavad üksteise katseid jne jms.

Auto hüppab topsi

Auto hüppab topsi

Analüüs

Järgnev tööleht peaks andma võimaluse aru saada, mis õpilastele/tudengitele meelde jäi, mis meeldis, mis mitte. Ja kas nad tunnevad, et nad nüüd mõnest asjast paremini aru saavad.

Mis läks valesti, kui üldse

Mis läks valesti, kui üldse

Kokkuvõte

Visatud keha liikumine

Viskeliikumine on osakese (viskekeha) liikumine, mis lähetati algkiirusega . Lennu ajal on keha horisontaalne kiirendus null ja vertikaalne kiirendus on vaba langemise kiirendus . (Positiivne suund on võetud ülespoole.) Kui on antud arvväärtusega ja nurgaga (horisontaali suhtes), on keha liikumisvõrrandid horisontaalsel x-teljel ja vertikaalsel y-teljel

Visatud keha trajektoor on paraboolne ja antud võrrandiga

kui ja võrrandites 4-21 kuni 4-24 on nullid. Keha lennukaugus , mis on horisontaalne kaugus lähetamiskohast kohani, kus keha on jõudnud tagasi lähetamiskõrgusele, avaldub

Liikumishulga jäävuse seadus

Kui süsteem on isoleeritud, nii et temale mõjuvate välisjõudude resultant on null (välisjõudude mõju puudub), siis jääb süsteemi summaarne liikumishulk muutumatuks:

mida võib kirjutada ka kujul

kus indeksid tähistavad väärtusi mingil alghetkel ja mingil lõpphetkel. Valemid 9-42 ja 9-43 on liikumishulga jäävuse seaduse samaväärsed esitused.

Mehaanilise energia jäävuse seadus

Isoleeritud süsteemis, kus energia ülekannet põhjustavad üksnes konservatiivsed jõud, võivad kineetiline ja potentsiaalne energia muutuda, aga nende summa, süsteemi mehaaniline koguenergia , ei muutu.

Ole järjekindel

Kui vähegi võimalik tee korduskatseid. Misiganes B-tüüpi mõõtemääramatuste hinnangud võivad osutuda ekslikeks, kui me ei suuda kontrollida kõiki oma katse parameetreid. Ja üldreeglina me ei suudagi. 

Kontrollküsimused

Lisamaterjalid