Pudelirakett: üles ja alla tagasi

Kestus: 2-3 tundi

Vahendid õpilastele: erinevad nöörid, kilekotid, isoleerpaelad, pudelid, paber, papp, käärid, noad, toored munad.

Vahendid: kompressor/pump, pudelirakettide stardiplatvorm, stopper, paber ja pliiats tulemuste märkimiseks, ämber veega ja vahend vee pudelisse valamiseks (tops), auhind parimale.

Tööülesanne: Õpilased peavad ehitama pudelist ja olemasolevatest materjalidest raketisüsteemi, mille külge kinnitatud toores muna jääb ka pärast raketi lendu ja maandumist terveks ja millega startiv muna lend kestab võimalikult kaua.

Võitja on see meeskond, kelle muna maandub tervena ja lendab kõige kauem.

Pudeliraketi lend. Ilma igasugu "lisadeta", mis reisija heaolu eest hoolitseksid.

Töökorraldus: Tegevus algab lühikese sissejuhatava jutuga, kus tuletatakse meelde tegevusega seotud füüsikat (gravitatsioonijõud, viskekeha liikumine, kiirenduse ja kehale mõjuva jõu seos, rõhk, õhurõhk, gaaside töö, energia jäävus) ning aidatakse muul moel tööülesannet õpilaste jaoks mõtestada.

Õpilastele võiks anda mõned algideed. Näiteks:

  • langevari laskumise aeglustamiseks;
  • rakett ei pruugi ühes tükis maanduda, tähtis on vaid muna lend;
  • raskemad objektid kukuvad tõenäoliselt langevarju külge kinnitatuna aeglasemalt;
  • kiire tõusu faasis on hea hoida tuuletakistus väiksena;

Hea oleks esile kutsuda ka arutelu, see lisab hilisemale võistlusele hasarti.

Materjalid koondatakse ühte kohta. Välja võiks jagada vaid pudelid, ülejäänu võtavad õpilased kastidest/laudadelt ise.

Alustada võiks sellest, et näidatakse, kuidas pudelirakett lendab, ilma reisijata ja täiustusteta.

Õpilastel on lubatud teha katselende nii palju kui kulub. Iga katselennu aeg tuleb mõõta ja üles kirjutada, sest edukat lendu pigem ei suudeta korrata ja jooksva edetabeli pidamine on tegevuse kooshoidmisel kasulik.

Vahendite kättesaadavus

Kõige keerulisem on pudelirakettide stardiplatvormiga. Aga neid annab ise ehitada. Vt http://www.aircommandrockets.com